Toggle | TARİH | PROJE TÜRÜ | PROJE EKİBİ | PROJE BAŞLIĞI | |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2022 13-10-2022 |
TÜBİTAK 4004 | PROF. DR. FERHAN ŞENGÜR (Y) | HAVACI KIZLAR GİRİŞİMCİLİĞE ADIM ATIYOR | ||
Proje Yürütücüsü: Prof. Dr. FERHAN ŞENGÜR (ESTÜ - Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi, Havacılık Yönetimi Bölümü), Proje Uzmanları: Dr. NAZİRE BURÇİN HAMUTOĞLU (ESTÜ Öğrenme ve Öğretme Gelişimi Birimi) Arş. Gör. HİLAL TUĞÇE LAPÇIN (ESTÜ - Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi, Havacılık Yönetimi Bölümü) Projeye Eğitmen Olarak Destek Verenler: Prof. Dr. ABİDİN KILIÇ (Eskişehir Teknik Üniversitesi) Prof. Dr. MEHMET BAŞAR (Anadolu Üniversitesi) Doç.Dr. RÜSTEM BARIŞ YEŞİLAY (Ege Üniversitesi) Doç.Dr. ZELİHA TEKİN (Muş Alparslan Üniversitesi) Dr. BELGİN BAL İNCEBACAK ve Arş.Gör. ASLI SARIŞAN TUNGAÇ ( Ondokuz Mayıs Üniversitesi) Öğretmen EBRU SÖĞÜT, Öğretmen İLKER ATASEVER ve Öğretmen DEMET EKER (Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürlüğü Girişimcilik Merkezi). Projeye Rehber Olarak Destek Verenler: Arş. Gör. FERHAT İNCE (Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi Havacılık Yönetimi Bölümü) SERHAT ETGİN (Havacılık Yönetimi ABD yüksek lisans öğrencisi) Öğretmen NURDAN RUKİYE AYDIN ve Öğretmen GÜLAY ÇELİK (Eskişehir Sabiha Gökçen Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi) Proje Kapsamı: Eskişehir Sabiha Gökçen Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi kız öğrencilerine yönelik yürütülecek olan proje kapsamında STEM temelli disiplinlerarası girişimcilik eğitimleri ile girişimcilik becerileri ve 21. YY yetkinliklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. “HAVACI KIZLAR GİRİŞİMCİLİĞE ADIM ATIYOR” isimli proje dört gün sürecek olup “İşimi nasıl kurdum?”, “Oyunlarla Girişimcilik Atölyesi”, “Dijital Girişimciliği Öğreniyorum”, “Sosyal Girişimciliği Öğreniyorum” gibi birçok eğitim etkinlikte yer almaktadır. Projenin sürdürülebilirliği bakımından etkinliğe yönelik tüm bilgiler, katılımcılara ve toplumun diğer kesimlerindeki ilgili araştırmacılara ulaştırmak amacıyla projenin sosyal medya hesaplarında paylaşılmaktadır. |
|||||
08-07-2022 | TÜBİTAK 1001 | PROF. DR. ÖZNUR USANMAZ (Y) | HAVA TRAFİK YÖNETİMİNDE ÇAKIŞMA ÇÖZÜM YÖNTEMLERİNİN UÇAKLARIN YAKIT TÜKETİMİ VE EMİSYONLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN OPTİMİZASYONU | ||
Proje Yürütücüsü: Prof. Dr. ÖZNUR USANMAZ (ESTÜ - Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi, Hava Trafik Kontrolü Bölümü), Proje Araştırmacıları: Prof. Dr. MÜJGAN SAĞIR (ESOGÜ - Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü) Prof. Dr. ENİS T. TURGUT (ESTÜ - Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi, Uçak Gövde ve Motor Bakımı Bölümü) Proje Bursiyeri: Arş. Gör. MUSTAFA ÖZDEMİR (ESTÜ - Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi, Hava Trafik Kontrolü Bölümü) Proje Kapsamı: Bu projede, bir hava sahasında uçmakta olan tüm uçaklar için muhtemel çarpışmaların tespit edilmesi ve bu risklerinin yakıt ve emisyonlar gözetilerek giderilmesi amaçlanmaktadır. Çarpışma riskleri giderilirken yakıt ve emisyonları minimize eden en iyi uçuş yönü, hız ve irtifa değerleri araştırılmaktadır. Proje kapsamında istenen amaca ulaşabilmek için matematiksel model ve sezgisel algoritmalar geliştirilecektir. Matematiksel model ve algoritmaların sonuçlarının tutarlılığının ve geçerliliğinin sınanması için RAMS (Reorganized ATC Mathematical Simulator) aracılığıyla hızlı zamanlı simülasyon çalışmaları, modelin gerçek uçuş şartlarında uygulanabilirliğinin ve insan-makine etkileşimi sonucu ortaya çıkabilecek farklılıkların incelenmesi için BEST (Beginning to End for Simulation and Training) aracılığıyla gerçek zamanlı simülasyon çalışmaları gerçekleştirilecektir. Proje kapsamında geliştirilecek matematiksel model ve algoritmaların hayata geçirilmesiyle, kontrolörlerin iş yoğunluğu, zaman kısıtı, yorgunluk, stres ve dikkat dağınıklığı gibi durumlarda bile en doğru kararı almaları desteklenerek yakıt ve emisyon açısından en uygun strateji uygulanabilecektir. |
|||||
31-01-2022 | TÜBİTAK 1005 | PROF. DR. T. HİKMET KARAKOÇ (Y) ARŞ. GÖR. MURAT AYAR (A) |
OTOMATİK YÜKLEMELİ, KURUTMA SİSTEMLİ, TANDEM TANKLI VE TASARRUFLU UÇAK JANTI YIKAMA MAKİNESİ TASARIMI, PROTOTİP ÜRETİMİ VE TESTLERİ | ||
11-2021 11-2022 |
TÜBİTAK 1002 | DOÇ. DR. EBRU YAZGAN (Y) DR. ÖĞR. ÜYE. FULYA A. ÇETEK (A) ARŞ. GÖR. BARIŞ KARABAYRAK (B) |
HAVA TRAFİK KONTROLÖRLERİNİN ETKİNLİĞİNİ VE VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAK İÇİN ZİHİNSEL İŞ YÜKÜNÜN ÇOK BOYUTLU İNCELENMESİ | ||
Proje Yürütücüsü: Doç. Dr. Ebru Yazgan (ESTÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi/Uçak Gövde ve Motor Bakımı Bölümü), Araştırmacılar: Dr. Öğr. Üyesi Fulya Aybek Çetek (ESTÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi/Hava Trafik Kontrol Bölümü), Doç. Dr. Deniz Şimşek (ESTÜ Spor Bilimleri Fakültesi/Beden Eğitimi ve Spor Bölümü), Uzm. Dr. Nazım Ata (Eskişehir Uçucu Sağlığı Araştırma ve Eğitim Merkezi), Prof. Dr. Nihal Erginel (ESTÜ Mühendislik Fakültesi/Endüstri Mühendisliği Bölümü), Doç. Dr. Seçkin Tuncer (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi/Biyofizik Anabilim Dalı). Bursiyerler: Araş. Gör. Barış Karabayrak (ESTÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi/Uçak Gövde ve Motor Bakımı Bölümü), Araş. Gör. Dr. Kadir Dönmez (Samsun Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu Hava Trafik Kontrol Bölümü), Araş. Gör. Ahmet Aydın (Mühendislik Fakültesi / Bilgisayar Mühendisliği Bölümü), Çağla Yıldızlar (ESTÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi/Hava Trafik Kontrol Bölümü) ESTÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi/Hava Trafik Kontrol Bölümü lisans öğrencileri. Proje Kapsamı: TÜBİTAK’ın “Hızlı Destek Programı” kapsamında “Hava Trafik Kontrolörlerinin Etkinliğini ve Verimliliğini Artırmak için Zihinsel İş Yükünün Çok Boyutlu İncelenmesi” başlıklı projeye destek alan üniversitemiz, bu projeyle Hava Trafik Kontrolörü hatalarını azaltmayı ve uçuş emniyetine katkı sunmayı hedefliyor. Hava trafik kontrol hizmeti (Air Traffic Control-ATC) hava taşımacılığı sisteminin belkemiğini oluşturmaktadır. Hava trafik kontrolörleri (Air Traffic Control Officer-ATCO) hizmet verdikleri hava sahasındaki uçakların emniyetli ve verimli şekilde yönetilmesinden sorumlu, uluslararası standartlara göre eğitim alan ve dünyanın en stresli mesleklerinden birini icra eden personeldir. ATCO esas olarak hava trafik akışını yakıt tüketimini en aza indirecek şekilde organize etmekten, uçuş emniyetini her an muhafaza etmek için gerekli kontrol ve bilgi hizmetini pilotlara sağlamaktan sorumludur. ATCO’lar uçuş emniyeti açısından kritik ortamda, zaman baskısı altında, stres ve yüksek riskli karar verme sorumluluğu ile karşı karşıya kalırken dinamik ve bilişsel olarak zorlu görevlerle uğraşırlar. Bu proje ile Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi Hava Trafik Kontrol Bölümü radar simülatöründe tasarlanmış farklı zorluklardaki senaryoların zihinsel iş yükünde neden olacağı değişiklikler hakkında kapsamlı bakış açısı sağlanması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda ATCO’ların eğitiminin geliştirebilmesinde kullanılabilecek sonuçlar üretmek için gerçekçi senaryolarla farklı görev zorluklarındaki zihinsel iş yükü subjektif ve objektif ölçümleri [görsel taramaları göz izleme cihazı ile, beyin faaliyetleri fNIRS ile solunum sayısı, kalp atım hızı, galvanik deri tepkisi cevapları uygun non-invaziv tekniklerle] içeren çok sayıda yöntemle değerlendirilecek ve hava trafik kontrol eğitimi sırasında ATCO adaylarının görevlerini yerine getirdikleri sırada yaşadıkları bilişsel zorlukların daha iyi anlaşılması sağlanacaktır. Bu nedenle mevcut projede belirlenecek ATC görevlerinde katılımcıların performans süreçlerindeki iş yüklerinin hem objektif hem de subjektif verilerle eş zamanlı olarak ölçülerek bütüncül bir şekilde ele alınması önemlidir. Böylece ATCO’lardan kaynaklanabilecek risklerin değerlendirilmesinin yapılması ve uçuş emniyetinin artırılması için bilişsel fonksiyonlara ilişkin bir matematiksel denklem önerisinde bulunulması amaçlanmıştır. Sonuç olarak bu çalışmanın çıktılarının havacılık sektöründeki ATC hizmeti ve eğitimi veren kurumlara ışık tutması ve ilgili kuruluşların zihinsel yorulmadan kaynaklı hava trafik kontrolörü hatalarını azaltmak için gerekli önlemlerin alınmasına katkıda bulunacağı, hava trafik kontrolörlerinin performansının yükseltilebilmesi için verilebilecek öneriler ile, en nihai hedef olarak da uçuş emniyetine katkı sağlayarak, sektörel yaygın etkisi oluşacağı düşünülmektedir. Proje kapsamında gerçekleştirilecek deneyler Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi’nde bulunan gerçek zamanlı Hava Trafik Kontrol Radar Simülatörü’nde Hava Trafik Kontrol Bölümü öğrencilerinin katılımı ile yapılacaktır. Proje kapsamında ayrıca üniversitemizde eğitim gören lisans ve lisansüstü öğrencilerine disiplinler arası bir projede görev alma deneyimi kazandırılması ve burs imkânlarının sağlanmasının yanı sıra bir yüksek lisans tezi üretilmesi de hedefleniyor. |
|||||