16 Mart 2022
Erasmus+ Öğrenim Hareketliliği, bu programdan yararlanan öğrencilere diğer kültürleri tanıma ve farklı kültürlerden arkadaşlıklar kurma, dil becerisini geliştirme, farklı akademik çevreden dersler alma ve projelerde çalışma, Avrupa ülkelerini gezme, planlama, bütçe yönetme vb. birçok başlıkta kazanımlar sağlayabilmektedir. Bu kazanımların seviyeleri kişiden kişiye değişmekle birlikte Erasmus+ programının öğrenciye sağladığı belki de en temel kazanımlardan biri öğrencilerde kendi kendine başarma becerisini ortaya çıkarması veya daha da güçlenmesini sağlamasıdır. Erasmus+ zaman içerisinde milyonlarca öğrencinin yararlandığı yüksek tanınırlıklı önemli bir akademik program haline gelmiştir. Görece kısıtlı kontenjanlara rağmen Ülkemizdeki öğrencilerin Erasmus+ programına gösterdikleri ilgi de yüksek seviyelerde seyretmektedir. Ulusal Ajansın 2017 verilerinde, Türkiye'nin yılda ortalama dokuz binin üzerinde başvuru ile Erasmus+ kapsamındaki 33 program üyesi ülke arasında en fazla proje başvurusu alan ülke olduğu ifade edilmektedir (Kaynak: https://www.ua.gov.tr/media/jejdp0rl/erasmus-30-y%C4%B1l.pdf). Bazı öğrenciler Erasmus+ Öğrenim Hareketliliği programı hakkında Üniversite öncesindeki öğrenme hayatlarında bilgi sahibi olup, daha hazırlık veya birinci sınıftan itibaren programa katılma konusunda planlı bir çalışma içerisine girmektedirler. Bununla birlikte öğrencilerin büyük bir kısmı, bu program ile Üniversite'ye geldikten sonra farklı dönemlerde, Uluslararası İlişkiler Birimi'nin yürüttüğü tanıtım ve etkinlikler ile, Fakülte ve Bölümlerin oryantasyon programları ile veya koordinatör ve danışman öğretim elemanlarının yönlendirmeleri ile tanışmakta veya programdan yararlanmayı ciddi şekilde düşünmeye başlamaktadır. Başvuruya karar vermenin devamında başvuru hazırlıkları, kabul sonrası planlama vb. birçok konuda takibi yapılması gereken süreçler ve tamamlanması gereken işlem ve aşamalar bulunmaktadır. Bu süreçten daha önce geçen öğrencilerin deneyim paylaşımlarının ve tavsiyelerinin, ilk başta biraz meşakkatli görünen bu sürecin daha planlı ve kolay yönetilmesine faydası olacağı değerlendirilmektedir.
Gülden ÜZER'in sunumundan bir ekran görüntüsü
Bu kapsamda 2021-2022 akademik yılının ara döneminde, Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi bünyesinde Erasmus+ programından daha önce yararlanan öğrencilerin deneyimlerini paylaştıkları bir dizi etkinlik düzenlenmiştir. 9-17 Şubat 2022 tarihleri arasında hafta içi her gün saat 14.00'te Erasmus programına katılan farklı bir öğrencimiz gittiği ülke ve üniversite ile ilgili izlenimlerini, süreç boyunca kazandığı tecrübeleri ve öğrendiği dersleri gitmeyi düşünen arkadaşlarına aktarmış ve programdan yararlanmak isteyenler için ders seçiminden sigorta işlemlerine, vize işlemlerinden uçak bileti alımına, kalacak yer seçiminden seyahatlerde kullanılacak ulaşım tiplerine kadar birçok konuda tavsiye ve değerlendirmelerde bulunmuşlardır. Etkinliklerde söz alan bazı öğrenciler Erasmus programı sayesinde hayat akışlarının olumlu anlamda ve net bir şekilde değiştiğini ifade etmişlerdir. Bazı öğrenciler ise İngilizce konuşma konusundaki çekingenliklerini farketmeden nasıl yenmiş olduklarını paylaşmışlardır. Uluslararası İlişkiler Biriminin koordinasyonunda öğrencilerin Erasmus programına katılması ile ilgili işlemleri yürüten ve özellikle öğrenim anlaşmalarının hazırlanmasında destek olan Bölüm Erasmus+ Koordinatörleri de bu süreçte önemli bir görev üstlenmektedirler. Koordinatörlerimizin değerlendirmeleri ile etkinlikte konuşmacı olarak yer alan bazı öğrencilerimizin duygu ve düşünceleri aşağıdaki paragraflarda sunulmaktadır.
ERASMUS+ BÖLÜM KOORDİNATÖRLERİ
Nisan 2020 tarihinden bu yana Havacılık Yönetimi Bölümü Erasmus+ Öğrenim Hareketliliği Koordinatörlüğü görevini yürütmekteyim. Program kapsamında öğrencilerimiz, Çek Cumhuriyeti, Estonya, Polonya, İspanya olmak üzere dört ülkede toplam beş farklı üniversitede bir dönem boyunca öğrenim görme fırsatı bulmaktadırlar. Erasmus+ Değişim Programlarının, öğrencilerimiz için yurt dışı tecrübesi edinmede kaçırılmayacak bir fırsat olduğunu düşünüyorum. Öğrenimini tamamlayıp dönen öğrencilerimizin deneyim paylaşımları; yabancı dil geliştirme, farklı ülkelerin kültürel ve coğrafi zenginliklerini görme, çok sayıda arkadaşlık kurup uluslararası ölçekte bir ağ edinme, yeni öğrenim teknik ve yöntemlerini deneyimleme, bilgi paylaşımı, keyifli birçok aktiviteye katılma gibi çok sayıda fayda edindiklerini göstermektedir. Ayrıca, bahsedilen güzel anların yanı sıra, yurtdışında karşılaştıkları problemlerin üstesinden gelmek zorunda kalmalarının da özgüvenlerinin artmasına büyük katkılar sağladığı açıkça görülmektedir. Koordinatör olarak verdiğim destekle, öğrencilerimizin bu mutluluğuna dahil olmak, beni de son derece mutlu etmektedir.
Eylül 2014 tarihinden bu yana Uçak Gövde ve Motor Bakımı Bölümü Erasmus+ Öğrenim Hareketliliği Koordinatörlüğü görevini yürütmekteyim. Program kapsamında öğrencilerimiz, Çek Cumhuriyeti, Estonya ve Polonya olmak üzere üç ülkede toplam dört farklı üniversitede en az bir dönem boyunca öğrenim görme fırsatı bulmaktadırlar. Erasmus+ Değişim Programları sayesinde öğrenciler çok değerli kazanımlar elde etmektedirler. Bu kazanımlardan bazıları; kendi ülkenizden, yaşadığınız ortamdan farklı ülkelere seyahat ederek farklı kültürleri keşfetmek, yeni insanlarla tanışıp kültürel farkındalıklar kazanmak, yabancı dil seviyelerini geliştirmek, sosyal ve eğlence aktivitelerine katılmak ve farklı öğretim yöntemlerini deneyimlemek şeklinde sıralanabilir. Yurtdışında geçirilen Öğrenim Hareketliliği boyunca öğrenciler karşılaştıkları sorunlarla başa çıkmayı öğrenerek özgüvenlerini arttırmakta ve elde edilen deneyimler ile yeni bakış açıları kazanmakta, ilham kaynağı edinebilmektedir. Dolayısıyla öğrencilerin gelecek planları ve kariyerleri için bir dönüm noktası olabilmektedir. Bölüm koordinatörü olarak Erasmus+ Değişim Programlarının öğrencilerimiz için kaçırılmaması gereken bir fırsat olduğunu düşünüyorum.
ERASMUS+ PROGRAMINA KATILAN ÖĞRENCİLER
Avrupayı keşfetmek için mükemmel bir fırsat: Erasmus
Merhaba ben Mert, Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi Havacılık Yönetimi Bölümü son sınıf öğrencisiyim. Kamp yapmak ve yeni yerler keşfetmek benim en sevdiğim aktivitelerin arasında yer almıştır. Bu doğrultuda Erasmus benim için kaçırılmaz bir fırsattı ve Avrupa’nın neresi olursa olsun yeni ve heyecan vericiydi.
Eğitim açısından iyi ve diğer Avrupa ülkelerine nispeten daha ucuz olduğu için Erasmus program kapsamında, Estonya’nın Tartu eyaletini tercih ettim. Ayrıca, İskandinav ülkelerine olan yakınlığı sebebi ile Estonya benim için çok uygundu. Erasmus hareketlilik dönemi başlarında ilk ilgimi çeken şey Tartu’daki sakin yaşam ve insanarın güler yüzlü olmasıydı. Aviation Academy'e Erasmus programı ile gelenler olarak çok küçük bir grup oluşturuyoruk. Üniversitemizin toplam öğrenci sayısı yaklaşık 300 idi. Öğrenim sürecine gelince, 10-20 kişilik en son teknoloji ile donatılmış sınıflarda ders işleme fırsatı buldum. Gerçekten yorucu bir dersin ardından yine okulun saunasında rahatlamak çok güzeldi. Ayrıca Erasmus grubumla daha ilk haftadan kaynaşmış ve birlikte çok şeyler yapmıştık. Bunların çoğunu şehir içi gezi ve eğlence aktiviteleri oluşturyordu. Bunun dışında ev kiralayıp beraber Estonya’nın başkentinde 3 gün süren eğlenceli bir geziye çıktmıştık. Estonya’da olmak, yemekler ve meşhur parklarıyla Baltık kültürünü hissetmek benim için eşsiz bir deneyimdi. Erasmus program ile yurt dışında öğrenim görmeyi düşünen herkese Estonya’yı özellikle tavsiye ederim. Avrupa’nın en hızlı gelişen ülkerinden biri olması, meşe ormanları ve çok iyi korunan tarihi ile gerçekten görülmeye değer.
Fotoğraf: M. Mert Yalın
Erasmus programı ile yurt dışına gitmek bir üniversite öğrencisinin kesinlikle öncelikleri arasında yer almalıdır. Farklı kültürde insanları tanımak, farklı ülkeleri gezip görmek gerçekten insanın ufkunu açıyor. Bu yaşlarda yurt dışına çıkıp Avrupa'yı keşfetmek özellikle bu dönemlerde oldukça zorlaşmışken Erasmus bize bunu daha kolay hale getiriyor. Bundan dolayı her öğrenci bu fırsatı değerlendirmeli ve Erasmus tecrübesi edinmesi gerektiğini düşünüyorum. Ben Erasmus programı ile yurt dışına pandemi döneminde gitmiş olmama rağmen gerçekten hiç pişman olmadım ve iyi ki gitmişim diyorum. Erasmus her şeyden önce yabancı dilimi geliştirmemle beraber insanlarla olan iletişimi daha kaliteli hale getirdi. Yurt dışında bize yabancı olan bir yerde hayatımı sürdürdüm ve bu özgüvenimi arttırdı. Ayrıca, hayata bakış açımı büyük ölçüde değiştirerek kendime yeni hedefler koymamı sağladı. Gittiğim yer Polonya’nın Rzeszow şehri. Küçük şirin bir şehir ve sevecen insanların yaşadığı güzel bir şehirdi. Hocalarım gerçekten öğrencilere yardımcı olan güler yüzlü insanlardı. Hem okulumdan hem de kaldığım yurttan çok memnun kaldım. Aldığım hibenin büyük bir miktarını gezmeye ayırdım ve bu yaptığım en mantıklı şeylerden biriydi. Çünkü, Erasmus programının size kazandırdığı yabancı dil ve akademik bilgiler gibi yararları arasında en keyiflisi birçok ülkeyi gezip, yeni şeyler öğrenip, her milletten arkadaş edinerek, onları tanımaktı diyebilirim. Bize bu fırsatı verdikleri için hem üniversitemize hem de hocalarımıza teşekkür ederim.
Fotoğraf: F. Mete ÖZDEMİR
Merhabalar, Ben Havacılık Yönetimi bölümü son sınıf öğrencisi Gülden Üzer. Erasmus değişim programımı 3. sınıfımın bahar döneminde Çek Cumhuriyeti Pardubice Üniversitesi’nde gerçekleştirdim. Erasmus programı birinci sınıftan beri gerçekleştirmek istediğim bir hayaldi ama süreç gözüme çok zorlu ve korkutucu geliyordu. Yurtdışına ilk defa çıkacak olmak, pandemi döneminde seyahat edip hiç bilmediğim yerlere gitmek, etrafımda daha önce erasmus yapıp deneyimlerini paylaşacak bir arkadaşım olmaması ve karşılaşacağım zorlukları kestirememek kafamın içinde beni en çok huzursuz eden düşüncelerdi. Sürecin başında çoğu kez çekincelerimden dolayı vazgeçmeyi düşünsem de geriye dönüp baktığımda üniversite hayatımdaki en büyük iyi ki diyebilmenin mutluluğunu yaşıyorum. Farklı farklı vizyonlara sahip öğretmenlerden eğitim almak, erasmus arkadaşlarım sayesinde bambaşka kültürler deneyimleyip tüm Avrupa’yı gezmiş kadar olmak, gittiğim her ülkede farklı tatlar ve yaşam tarzları deneyimlemek, kendi ülkemi oradakilere tanıtmak ve dopdolu bir anı defteriyle dönmek yaşadığım en büyük hazlardan sadece birkaçı. Bu yüzden bence bu hayaliniz gerçekleştirmekten korkacağınız ya da erteleyeceğiniz en son şey olmalı. Çünkü en başta bu yol size çok yokuşmuş gibi gelse de tepeye ulaştığınızda göreceğiniz manzaranın sizi tatmin edeceğine eminim!!!
Fotoğraf: Gülden ÜZER
Merhaba, Benim adım Arif Can, Uçak Gövde Motor Bakım bölümü 4.sınıf öğrencisiyim. 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz döneminde Erasmus + programı ile Çek Cumhuriyeti’nin Pardubice şehrinde eğitim gördüm. Yaklaşık 4 ay boyunca farklı bir ülkede farklı ülkelerden gelmiş olan öğrencilerle beraber yaşadım. Bu programa gitmeden önce okulumun uzayacağını göz önüne almıştım fakat şu an ki duruma bakınca iyi ki bu programa dahil olmuşum diyorum. Erasmus + programı ile belki de hayatımda bir daha asla göremeyeceğim, tecrübe edemeyeceğim deneyimler yaşadım. Yurtdışında kaldığım süre boyunca 8 farklı ülke gezdim ve oradaki insanların yaşamlarını gördüm. Bu programa dahil olmak isteyen bütün öğrencilerin eğer ellerinde fırsat varsa kesinlikle dahil olmalarını tavsiye ediyorum.
Fotoğraf: Arif Can DEMİR
Merhaba, ben İlkyaz. Uçak Gövde ve Motor Bakımı Bölümü son sınıf öğrencisiyim. 2019-2020 bahar döneminde Erasmus programı ile Estonya’nın Tartu şehrine gittim. Gitmeden önce en zorlu sürecin evrak ve vize işlemleri olduğunu düşünmüştüm. Fakat Estonya’ya vardığımda dilini bilmediğim insanların içinde, hiç bilmediğim bir ülkede yapayalnız olduğumu fark edince asıl zorluğun o zaman başladığını anladım. Bu endişem fazla sürmedi. Bir hafta içinde diğer Erasmus öğrencileri ile tanışıp çok kısa bir sürede Tartu’ya alıştım. Küçüktü ve diğer birçok Avrupa şehrine göre ucuzdu. Bana göre tam bir öğrenci şehriydi. Benim Tartu’da olduğum zamanlar pandemi ortaya çıktı. Buna rağmen ülkedeki birkaç farklı şehri ve 4 farklı ülkeyi daha görme fırsatım oldu. Çok uygun bir fiyata araba kiralayarak ülke içinde ve hatta Letonya’da gezme şansımız oldu. Her şeyiyle benim için çok güzel bir deneyimdi. Yeni kültürler ve insanlar tanıyıp yeni şehirler görmenin yanında yabancı dil pratiği yapmak için de bolca fırsatınız oluyor. Bütün bu kattıklarının yanında dönem uzamasına sebep olduğu için Erasmus tercih edilmeyebiliyor. Bana sorarsanız dönem uzaması Erasmus uğruna kesinlikle göze alınabilecek bir şey. Emin olun buna değiyor!
Fotoğraf: İlkyaz ÖZATAK
AMerhaba ben Egehan Çetinel, Havacılık Elektrik Elektroniği bölümü öğrencisiyim. 2. sınıfta 2019 yılının Ekim ayında Erasmus programıyla Polonya'ya gittim. 4 aylık süreçte Paris, Amsterdam, Brüksel gibi şehirleri de gezme fırsatım oldu. Erasmus programını tavsiye ediyorum. Bana kültür, dil, insan vb . gibi konularda birçok şey kattı. Okulunuzun uzayıp uzamamasını dert etmezseniz pişman olmayacağınızı düşünüyorum. Umarım gitmek isteyen herkes deneyimler.
Fotoğraf: Egehan ÇETİNEL
Benim adım Burak Tarhan. Havacılık Elektrik ve Elektroniği bölümünde Araştırma Görevlisi olarak görev yapıyorum. 2015-2016 güz döneminde Estonya’da eğitim veren Estonya Havacılık Akademisinde Erasmusa gitme deneyimi elde ettim. Aslında birçok lisans öğrencisi için Erasmus'a gitme, yurtdışına gitme hayali hazırlık sınıfından itibaren karşımıza çıkmaktadır. Ancak hayali gerçekleştirme aşamasına geçildiği zaman bazı sorunlar çıkmasıyla öğrencilerin vazgeçtiğini görmekteyim. Bu nedenle kendi deneyimlerimden bahsederek öğrencilerin Erasmus hayalini gerçekleştirmelerine faydası olup cesaretlendireceğimi düşünmekteyim. Kendi açımdan Erasmus deneyimimi incelediğimde; birçok öğrenci için yurtdışı deneyimi, dil gelişimi ve kültürel alışveriş olarak karşımıza çıkmakta, benim açımdan ise hayatımdaki kararlar için bir dönüş noktası olarak nitelendirebilirim. Aldığım dersler kapsamında insansız hava araçları (İHA) ile tanıştım ve üniversitemizde yer alan Anatolia Aero Design İHA grubuna dahil olarak yurtiçinde ve yurtdışında dereceler aldım. Erasmus dönüşünden sonra birçok öğrenci ile görüşüp Erasmus'a gitmesi yönünde tavsiyelerde bulundum. Bu yazıyı okuyan birçok öğrenci gibi ben de hazırlığı bitirdim ve bu dilbilgisinin yurtdışı için yeterli olacağı düşüncesindeydim, fakat kendi deneyimimden bahsedecek olursam; Eğitim göreceğim şehir Tartu’ydu, Türkiye’den Tartu’ya doğrudan uçuş olmadığı için Estonya’nın başkenti olan Talin’e uçakla indim. Talin’den Tartu’ya otobüs ile geçmem gerekliydi, hava durumunu incelediğimde Estonya yağmurlu olarak göründüğü için otobüs biletini 2 saat sonrasına almıştım. Gerçeklerle yüzleşmek bu 2 saatte gerçekleşti benim için, öncelikle şunu demeliyim eğer geri dönüş biletim o an elimde olsa hemen geri dönerdim diyebilirdim ama bu bekleme aşamasında "Ne yapacağım", “Başarılı olabilecek miyim", "Buradaki kişilerle anlaşabilecek miyim” diye kendime çeşitli sorular yönelttim. Sonuç olarak bu benim hedefimdi ve “Bunu başarmak için gerekeni yapacağım” diyerek bu yola çıkmıştım. Bu tecrübe doğrultusunda başlangıcı ne kadar zorlu olsa da sonu çok mutlu biten bir yolculuktu ve herkese Erasmus'u tavsiye etmekteyim.
Fotoğraf: Burak TARHAN